تعداد نشریات | 18 |
تعداد شمارهها | 193 |
تعداد مقالات | 1,943 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,129,359 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,793,968 |
کنشگری والدین و معلمان از چالشها و نوآوریهای آموزش در دوران پاندمی کووید 19 : پژوهشی کیفی مبتنی بر رهیافت پدیدارشناختی | ||
تدریس پژوهی | ||
دوره 9، شماره 4، دی 1400، صفحه 325-300 اصل مقاله (1.2 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرضیه شهریاری ![]() | ||
1استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: دانش آموزان در شرایط فعلی در مواجهه با محیط عمومی و افراد جامعه دچار ترسها و هراسهایی هستند؛ بدین صورت که فکر میکنند ممکن است درمحیط آلوده جامعه اتفاق ناگواری برایشان بیفتد یا خطراتی آنها را تهدید کند که این مسئله ممکن است در سالهای آینده منجر به منزویتر شدن و ضد اجتماعی شدن آنها شود. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی چالشها و نوآوریهای آموزش در طول پاندمی کووید 19 میباشد. روش: روش تحقیق، کیفی از نوع پدیدارشناسی و با استفاده از راهبرد اکتشافی انجام شده است. جامعه پژوهشی شامل 10 خانواده (دارای فرزندان 6 تا 10 ساله) و 10 نفر از معلمان استان خوزستان میباشد که به روش نمونهگیری هدفمند و با لحاظ قاعده اشباع و حداکثر تنوع انتخاب شده است. یافتهها: تحلیل مضامین نشان داد که چالشهای آموزش مجازی شامل 8 مضمون، فرصتهای آن شامل6 مضمون، پیامدها شامل 5 مضمون و راهکارهای توسعه آموزش مجازی شامل 5 مضمون میباشد. با توجه به نتایج تحقیق میتوان گفت پاندمی کرونا از یک طرف باعث توسعه مهارت و تجربه یادگیری، افزایش مهارت و خلاقیت آموزشی کلیه ذینفعان شده و از طرفی پیادهای پرخاشگری، افسردگی و منزوی شدن و انزوای اجتماعی، رها شدن در فضای مجازی را موجب شده است که ظرفیت سازی این موضوع نیازمند آن است که روشهای آموزشی که معلمان بهکار میگیرند با توجه به شناختی که از ظرفیتهای یادگیری یادگیرندگانشان و تفاوتهای فردی که بین سبکهای یادگیری وجود دارد، میبایست محتوا را به نحوی ارائه کنند که یادگیرندگان به نحو اثربخشی آنرا بیاموزند. | ||
کلیدواژهها | ||
کووید 19؛ فرصت و چالشهای آموزش مجازی؛ کنشگری والدین و معلمان؛ تکانههای تحول آفرین؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 45 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 44 |