تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,820 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,303,095 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,375,571 |
بررسی برنامه درسی قصد شده دوره دوم ابتدایی بر اساس مطابقت با ملاکها و نشانگرهای تفکّر جانبی دوبونو در کتابهای علوم | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 31، فروردین 1401، صفحه 80-49 اصل مقاله (1.45 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://www.doi.org/10.34785/J012.2022.003 | ||
نویسندگان | ||
مریم عسگری1؛ محمد جوادی پور* 2؛ کیوان صالحی3؛ علی زارعی4 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2عضو هیات علمی گروه روشها و برنامه های درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3عضو هیأتعلمی، بخش تخصصی پژوهش و سنجش؛ دانشکده روان شناسی و علومتربیتی؛ دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4دانشجوی دکتری تخصصی برنامهریزی درسی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رعایت ملاکهای تفکّر جانبی دوبونو در برنامه درسی قصدشده دوره دوم ابتدایی است. بدینمنظور از رویکردی کمّی با استفاده از روش پیمایشی استفاده شد. یافتهها نشان داد که از کل ملاکهای شناسایی شده تنها 25 درصد در کتاب علوم تجربی دوره دوم ابتدایی رعایت شده است و بهرغم اهمیت و امکان آموزش مابقی ملاکها، نسبت به ملاکهایی نظیر 1. بادبزن مفهوم 2. انگیزش اتفاقی 3. تحریک و جنبش 4. برداشت محصول 5. ایجاد انگیزهها 6. قضاوت معوق 7.ایدههای حاکم و عوامل قطعی 8.اشیاء اتفاقی 9.واژه تصادفی10. برخورد با ایدهها در تدوین این کتاب بیتوجهی شده است. نتایج نشان داد که بهرغم اهمیت تفکّر جانبی، متأسفانه نهتنها نسبت به ارائه کامل و متناسب ملاکها و نشانگرهای تفکّر جانبی در کتاب علوم تجربی دوره دوم کمتوجهی شده است، بلکه در ارائه آموزشهای مناسب کمتوجهی شده و این ملاکها به دانشآموزان بهطور کاربردی آموزش داده نشده است. این امر زمینهای را فراهم آورده که دانشآموزان دوره دوم ابتدایی از میزان عملکرد متوسطی در تفکّر جانبی برخوردار باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی قصد شده؛ دوره ابتدایی؛ ملاکها و نشانگرها؛ تفکّر جانبی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,503 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 389 |