تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,820 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,301,635 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,374,633 |
اهداف، روشها و محتوای تدریس هنر مبتنی بر مفهوم درونماندگاری در اندیشه دلوز | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 31، فروردین 1401، صفحه 48-25 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://www.doi.org/10.34785/J012.2022.002 | ||
نویسندگان | ||
بهرام مرادی* 1؛ علیرضا محمودنیا2؛ سوسن کشاورز2؛ سعید ضرغامی2 | ||
1دانش آموخته رشته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده تدریس، ایجاد زمینه مناسب برای یادگیری است و این یادگیری بدون توجه به اهداف ، روشها و محتوا محقق نمیگردد و مهمتر اینکه این عناصر باید پویا و مبتنی بر اندیشههای نو باشند. لذا هدفِ پژوهش حاضر، شناسایی اهداف، روشها و محتواهای مناسب در تدریس هنر مبتنی بر مفهوم درونماندگاری دلوز انتخاب شده است. روش استفاده شده روش بازسازی شده قیاس عملی فرانکنا هست که ریشه در یونان باستان و قیاس نظری و عملی ارسطو دارد و گونه قیاس عملی آن در قلمرو حکمت عملی و استخراج عناصر تربیتی کاربرد دارد. توجه به استعدادهای خود و تلاش جهت شکوفایی آن با تکیه بر روابط افقی و قیاسی و با استفاده از متون ترجیحاً مشابه در دیدگاه دلوز مهم هستند و کنشگری میتواند بهعنوان یک هدف تربیتی باشد و جهت تحقق آن از روش قیاس استفاده نمود. در خصوص محتوا میتوان گفت؛ از محتواهای ترجیحاً شبیه به هم همچون فیلمهای مشابه یا تئاترهایی از یک سنخ استفاده شود. از مفاهیم دلوز که بیانگر اندیشههای وی هستند میتوان جهت عبور از تأکید فقط بر زیباییشناسی در تدریس هنر عبور کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
دلوز؛ درونماندگاری؛ فلسفه؛ تدریس هنر؛ ریزوماتیک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 359 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 303 |