تعداد نشریات | 18 |
تعداد شمارهها | 195 |
تعداد مقالات | 1,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,146,114 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,801,512 |
اهداف، روش ها و محتوای تدریس هنر مبتنی بر مفهوم درون ماندگاری در اندیشه ی دلوز | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 31، فروردین 1401، صفحه 48-25 اصل مقاله (1002.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهرام مرادی ![]() | ||
1دانش آموخته رشته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: تدریس مفهومی است که با عناصر و مفاهیم مهم و راهبردی؛ اهداف، روش ها و محتواهای مناسب محقق می گردد بدون هر یک از این عناصر، تدریس محقق نمی گردد. مهمتر اینکه این عناصر باید پویا و مبتنی بر اندیشه های نو باشند. لذا هدفِ پژوهش حاضر، شناسایی اهداف، روش ها و محتواهای مناسب در تدریس هنر مبتنی بر مفهوم درون ماندگاری دلوز انتخاب شده است. روش: روش استفاده شده روش بازسازی شده قیاس عملی فرانکنا هست که ریشه در یونان باستان و قیاس نظری و عملی ارسطو دارد و گونه ی قیاس عملی آن در قلمرو حکمت عملی و استخراج عناصر تربیتی کاربرد دارد. یافته ها: یافتهها، بیانگر آن است توجه به استعدادهای خود و تلاش جهت شکوفایی آن با تکیه بر روابط افقی و قیاسی و با استفاده از متون ترجیحا مشابه در دیدگاه دلوز مهم هستند و کنشگری می تواند به عنوان یک هدف تربیتی باشد و جهت تحقق آن از روش قیاس استفاده نمود. دلوز هم از این روش بهره جسته است. در خصوص محتوا می توان گفت ؛ از محتواهای ترجیحا شبیه به هم همچون فیلم های مشابه یا تئاترهایی از یک سنخ استفاده شود. نگاهی به یافته ها، نشان میدهد از مفاهیم دلوزکه بیانگر اندیشه های وی هستند می توان جهت عبور از تاکیدِفقط بر زیبایی شناسی در تدریس هنر عبور کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
دلوز؛ درون ماندگاری؛ فلسفه؛ تدریس هنر؛ ریزوماتیک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 76 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4 |