تعداد نشریات | 18 |
تعداد شمارهها | 195 |
تعداد مقالات | 1,951 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,143,400 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,799,666 |
واکاوی تاثیر آموزش هنر دستی به شیوه درس پژوهی بر عزت نفس دانش آموزان آسیب دیده بینایی | ||
تدریس پژوهی | ||
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 31، فروردین 1401، صفحه 98-81 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اعظم السادات حسینی1؛ ذبیح الله اللهی ![]() ![]() ![]() | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دبیر آموزش و پرورش یزد، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، زاهدان، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مطهری زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
نابینایان با توجه به شرایط خاص جسمانی قادر به انجام بعضی از مهارت های هنری نیستند و آموزش به آنها نیز به دلیل نقص بینایی بسیار پیچیده می-نماید. از سوی دیگر داشتن چنین مهارت هایی برای جلوگیری از انزوا و افسردگی و نیز جهت پر کردن اوقات فراغت، افزایش اعتماد به نفس، افزایش روابط اجتماعی و ایجاد اشتغال و .. ضروری به نظر میرسد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش هنر دستی (بافتنی با دومیل) به شیوه درس پژوهی برعزت نفس دانش آموزان آسیب دیده بینایی اجرا شد. روش این پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر نابینا و کم بینای استان یزد به تعداد 69 دختر بودند. از این تعداد 30 نفر بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت بود. نتایج تحلیل کواریانس یکراهه نشان داد که بین میانگین نمرات عزت نفس دو گروه در مرحله پس آزمون، پس از حذف اثر پیش آزمون (میانگین تعدیل شده) تفاوت معناداری مشاهده میشود (p<0/001) و میانگین تعدیل شده نمرات پس آزمون عزت نفس در گروه آزمایش، بالاتر از میانگین تعدیل شده نمرات پس آزمون عزت نفس در گروه گواه است. بر طبق نتایج این پژوهش میتوان ادعا نمود که در چارچوب محدودیتهای طرح آزمایشی، آموزش هنر بافتنی به شیوه درس پژوهی بر افزایش عزت نفس دانشآموزان دارای آسیب بینایی تأثیر داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش هنر دستی؛ آسیب دیده بینایی؛ آموزش بافتنی؛ درس پژوهی؛ عزت نفس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 |