تعداد نشریات | 28 |
تعداد شمارهها | 282 |
تعداد مقالات | 2,769 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,216,575 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,115,871 |
واکاوی تاثیر آموزش هنر دستی به شیوه درسپژوهی بر عزت نفس دانشآموزان آسیب دیده بینایی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 31، فروردین 1401، صفحه 181-163 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://www.doi.org/10.34785/J012.2022.007 | ||
نویسندگان | ||
اعظم السادات حسینی1؛ ذبیح الله اللهی* 2؛ مجید کهرازهی3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دبیر آموزش و پرورش یزد، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، زاهدان، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مطهری زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش هنر دستی (بافتنی با دومیل) به شیوه درسپژوهی بر عزتنفس دانشآموزان آسیب دیده بینایی اجرا شد. روش این پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر نابینا و کم بینای استان یزد به تعداد 69 دختر بودند. از این تعداد 30 نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه عزتنفس کوپر اسمیت بود. نتایج تحلیل کواریانس یکراهه نشان داد که بین میانگین نمرات عزتنفس دو گروه در مرحله پس آزمون، پس از حذف اثر پیش آزمون (میانگین تعدیل شده) تفاوت معناداری مشاهده میشود (001/0 p<) و میانگین تعدیل شده نمرات پس آزمون عزتنفس در گروه آزمایش، بالاتر از میانگین تعدیل شده نمرات پس آزمون عزتنفس در گروه گواه است. بر طبق نتایج این پژوهش میتوان ادعا نمود که در چارچوب محدودیتهای طرح آزمایشی، آموزش هنر بافتنی به شیوه درس پژوهی بر افزایش عزتنفس دانشآموزان دارای آسیب بینایی تأثیر داشته است. با توجه به نتایج این یافتهها، پیشنهاد میگردد جهت افزایش عزتنفس دانشآموزان آسیبدیده بینایی، به درس هنر و بهویژه هنرهای دستی دانشآموزان آسیبدیده بینایی اهمیت بیشتری داده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش هنر دستی؛ آسیب دیده بینایی؛ آموزش بافتنی؛ درس پژوهی؛ عزت نفس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 483 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 276 |