تعداد نشریات | 28 |
تعداد شمارهها | 282 |
تعداد مقالات | 2,769 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,217,516 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,126,123 |
تجارب زیسته معلمان دوره اول ابتدایی درباره شیوههای تدریس خلاق در بستر آموزش مجازی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 9، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 31، فروردین 1401، صفحه 236-206 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://www.doi.org/10.34785/J012.2022.009 | ||
نویسندگان | ||
بتول سبزه* 1؛ فائزه حسینی کامیاب2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان نسیبه، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ابتدائی، دانشگاه فرهنگیان نسیبه، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده در این مطالعه، روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی مورد استفاده قرار گرفت. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختارمند بود. اعتبار دادهها با استفاده از تکنیکهای تأییدپذیری از طریق خودبازبینی پژوهشگران و اعتمادپذیری با هدایت دقیق جریان جمعآوری اطلاعات و همسوسازی پژوهشگران تعیین شد. برای تعیین میزان پایایی از آلفای کریپندورف که در آن عدم توافق مشاهده شده و عدم توافق مورد انتظار استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت گرفت. نتایج نشان داد که روشهای تدریس خلاقانه شامل: ارائه کنفرانس توسط دانشآموز، تحقیق، بارش فکری، استفاده از تورهای مجازی، روش نمایش، روش حل مسئله، کار دستی؛ ابزارهای موزآموزشیآموزآموزشی شامل: ابزارهای چندرسانهای، استفاده از انیمیشن، فیلم،استفاده از وسایل بازی، استفاده از مواد طبیعی؛ تکنیکهای خلاقانه تدریس شامل: عکاسی توسط دانشآموزان، بازیهای فردی و گروهی، سفرعلمی در خانه، قصهگویی و پردهخوانی؛ انگیزه معلمان در استفاده از روش تدریس خلاق شامل: حفظ و تقویت انگیزه یادگیری دانشآموزان در آموزش مجازی، ایجاد فضای شاد آموزش در دوران کرونا، تقویت حس خودآموزی در دانشآموزان، جذاب کردن کلاس درس، افزایش مشارکت دانشآموزان؛ و همچنین مهمترین چالش و مشکلات معلمان در اجرای شیوههای تدریس خلاقانه شامل: ضعف نرمافزاری، کاهش تعاملات، کمبود امکانات، عدم همکاری اولیاء و ضعف ساختاری بود | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه زیسته؛ آموزش ابتدایی؛ روش تدریس خلاق؛ آموزش مجازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 572 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 366 |