تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 325 |
تعداد مقالات | 3,160 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,904,008 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,736,751 |
آسیبشناسی و نقد متون منظوم و منثور فارسی دورۀ اول متوسطه با تکیه بر استعاره، تشبیه و کنایه (تناسب فرم و تدریس) | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 32، مهر 1402، صفحه 35-17 اصل مقاله (1.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2023.62925 | ||
نویسندگان | ||
هیوا حسن پور* 1؛ محسن پیشوایی علوی2 | ||
1استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
2دانشیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
چکیده | ||
امر یادگیری به فرآیند و عوامل زیادی بستگی دارد. یکی از این عوامل، متن و انتخابهایی از متون است که بر اساس آن، آموزش دهنده سعی در پرورش فکری و تربیتی فراگیر دارد. متون ادبی در قیاس با سایر متون، نقش بیشتری در تربیت و پرورش کودک و نوجوان دارند چون امکان استفاده از تخیّل را برای آنها فراهم میکنند و در پرورش قریحه و هنر در فراگیر تأثیر زیادی دارند. این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی در پی آسیبشناسی و نقد متون منظوم و منثور فارسی دورۀ اول متوسطه است. ضرورت انجام این پژوهش در منطقیتر کردن انتخاب و گزینش متون برای رسیدن به یادگیری بهتر در فراگیر است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که: گردآورندگان متون، توجهی به توزیع و پراکندگی آرایهها در دورهها و نیز دروس هر دوره نداشتهاند و این امر بهنوبه خود، دلزدگی و احساس ترس را در فراگیر به وجود میآورند. از سوی دیگر، گردآورندگان متون، رسالت واحدی برای تمام آرایهها بدون توجه در ماهیت و نقش آنها در یادگیری داشتهاند و توجهی به دیریاب بودن برخی از آرایهها در قیاس با آرایههای دیگر نداشتهاند. بهکارگیری کنایه در متون این دوره تقریباً منطقیتر صورت گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
دورۀ اول متوسطه؛ استعاره؛ تشبیه؛ کنایه | ||
مراجع | ||
Abolhasani, Z., & Dehqani, M. (2018). Pathology of Technology Curriculum in secondary School: Qualitative Study, Education Technology Journal, 2, 272-262. Akrami, M. (2011). “Metaphor in Biddle's sonnet”, Tehran: Markaz. Asgari, A. (1993). “Meyarolbalaghe, Tehran”: Tehran University Publications. Ashouri, D. (1994). “Poetry and thought”, Tehran: Markaz. Bekan, S. (2016). Pathology and qualitative analysis of English language learning in secondary education curriculum based on Weinstein and Fantini model, Journal of educational psychology, 42. 154-129. Culler, J. (2011). Literary theory, Tehran: Ofogh. Fotouhi Roudmejani, M. (2007). “Image rhetoric”, Tehran: Sokhan. Gennet, G. (2013). “Imagination and expression”, Tehran: Sokhan. Ghezel Ayagh, S. (2015). “Literature for children and teenagers and promoting reading,” Tehran: Samt. Henry Mussen, P. (2014). “Child Development And Personality”, Tehran: Markaz. Homaii, J. (1984). “Rhetoric techniques and literary industries”, Tehran: Tous. Homaill, J. (1991). “Meanings and expression”, Tehran: Homa. Kianoush, M. (1976). “Children's poetry in Iran”, Tehran: Agah. Mirarefin, F. (2011). Pathology of religion and life books from the perspective of paying attention to students' needs, Journal of curriculum studies, 22, 84-59. Mosharraf, M. (2005). Music and imagination in Pejman Bakhtiari's poetry, Persian language and literature research, 1-10. Parsapour, Z. (2004). “Comparison of epic and lyrical language based on Iskandarnameh and Khosrow and Shirin Nizami, Tehran”: Tehran University Publications. Shafii Kadkani, M. (1987). “Illusory images in Persian poetry”, Tehran: Agah. Shamisa, S. (2004). Expression, Tehran: Mitra. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 131 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 137 |