تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 325 |
تعداد مقالات | 3,160 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,902,918 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,736,173 |
اثربخشی راهبرد آموزش تفکر طراحی بر توانایی حل مسأله دانشآموزان دوره ابتدایی در درس تفکر و پژوهش | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 32، مهر 1402، صفحه 129-114 اصل مقاله (805.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهمن یاسبلاغی شراهی* 1؛ رحیم مرادی2 | ||
1استادیارگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران. | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه فناوری آموزشی بهعنوان یک حوزه بینرشتهای، متأثر از پیشرفتهای علوم، فناوری و استفاده از یافتههای آنها برای تسهیل و ارتقای کیفیت یادگیری است. ازاینرو با هدف بهرهگیری از تفکر طراحی بهعنوان راهبردی نوین برای نوآوری، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی تلفیق راهبرد آموزش تفکر طراحی در درس تفکر و پژوهش بر توانایی حل مسأله دانشآموزان دوره ابتدایی انجام شد. این پژوهش به روش شبه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه گواه انجام شد. جامعه ی آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم دوره ابتدایی ناحیه 1 شهرستان کرج بودند که به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 38 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (19 نفر) و گروه گواه (19 نفر) جایگزین شدند و از طریق پرسشنامه لانگ و کسیدی (۱۹۹۶) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج آزمون تی همبسته نشان داد هر دو روش یعنی راهبرد تفکر طراحی و روش سنتی در افزایش استفاده از سبک حل مسئله سازنده و کاهش استفاده از سبک حل مسئله غیر سازنده بهطور معنیداری مؤثر بوده است (01/0>p). نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تأثیر روش آموزش با کمک راهبرد تفکر طراحی در افزایش استفاده از سبک حل مسئله سازنده و کاهش استفاده از سبک حل مسئله غیر سازنده بهطور معنیداری بیشتر از روش سنتی بود (01/0>p). با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود راهبرد آموزش تفکر طراحی در برنامه درسی دوره ابتدایی تلفیق شود و در این زمینه دورههای آموزشی با هدف توانمندسازی معلمان و بهکارگیری این راهبرد در دستور کار آموزشوپرورش قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبرد آموزشی؛ تفکر طراحی؛ حل مسأله؛ تفکر و پژوهش؛ دوره ابتدایی | ||
مراجع | ||
Cassidy, T., & Long, C. (1996). Problem Solving Style. Stress and Psychological Illness: Development of a Multi Factorial Measure. British Journal of Clinical Psychology, 3, 265-277. 10.1111/j.2044-8260.1996.tb01181.x . Cui, R., & Teo, P. (2023). Thinking through talk: Using dialogue to develop students’ critical thinking. Teaching and Teacher Education, 125, 104068. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104068. Deitte, L. A., & Omary, R. A. (2019). The Power of Design Thinking in Medical Education. Academic Radiology. 26(10), 1417-1420. 10.1016/j.acra.2019.02.012 . Foster, M. K. (2021). Design thinking: A creative approach to problem solving. Management Teaching Review, 6(2), 123-140. 10.1177/2379298119871468. García-Manilla, H. D. (2023). Application of Design Thinking and TRIZ Theory to Assist a User in the Formulation of an Innovation Project. In TRIZ in Latin America: Case Studies (pp. 57-79). Cham: Springer International Publishing. 10.1007/978-3-031-20561-3_3 Gaulton, J., Crowe, B., & Sherman, J. (2023). How Design Thinking and Quality Improvement Can Be Integrated into a “Human-Centered Quality Improvement” Approach to Solve Problems in Perinatology. Clinics in Perinatology. 10.1016/j.clp.2023.01.006 . Guaman-Quintanilla, S., Everaert, P., Chiluiza, K., & Valcke, M. (2023). Impact of design thinking in higher education: a multi-actor perspective on problem solving and creativity. International Journal of Technology and Design Education, 33(1), 217-240. 10.1007/s10798-021-09724-z. Kamali Ardakani, F. (2011). design thinking; An effective way to creatively solve the problem. 4th National Conference on Engineering and Innovation Management, Industrial Organizational Creativity, TRIZ, Bionics and Innovation Engineering, Tehran. (in persian). Kröper, M., Fay, D., Lindberg, T., & Meinel, C. (2011). Interrelations between motivation, creativity and emotions in design thinking processes–an empirical study based on regulatory focus theory. In Design creativity 2010 (pp. 97-104). Springer London. Lynch, M., Kamovich, U., Longva, K. K., & Steinert, M. (2021). Combining technology and entrepreneurial education through design thinking: Students' reflections on the learning process. Technological Forecasting and Social Change, 164, 119689. 10.1016/j.techfore.2019.06.015 Panke, S. (2019). Design thinking in education: Perspectives, opportunities and challenges. Open Education Studies, 1(1), 281-306. 10.1515/edu-2019-0022 Pourmahammadghoochani, K., ghadampour, E., Yousefvand, M., Padervand, P., & Aj, A. (2019). The Effectiveness of Cognitive – metacognitive strategies training the difference of Problem solving styles and referential thinking in high school female students. The Journal of New Thoughts on Education, 15(2), 203-216. doi: 10.22051/jontoe.2019.12602.1541. (in persian). Ranger, B. J., & Mantzavinou, A. (2018). Design thinking in development engineering education: A case study on creating prosthetic and assistive technologies for the developing world. Development Engineering, 3, 166-174. 10.1016/j.deveng.2018.06.001 Renard, H. (2014). Cultivating design thinking in students through material inquiry. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 26(3), 414-424. 10.4236/ce.2014.56047 Uslu, M., & Girgin, Ç. (2010). The effects of residential conditions on the problem solving skils of university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3031-3035. 10.1016/j.sbspro.2010.03.459 Wagner, T. (2010). The global achievement gap: Why even our best schools don't teach the new survival skills our children need-and what we can do about it. ReadHowYouWant. com. Wolcott, M. D., McLaughlin, J. E., Hubbard, D. K., Rider, T. R., & Umstead, K. (2021). Twelve tips to stimulate creative problem-solving with design thinking. Medical teacher, 43(5), 501-508. 10.1080/0142159X.2020.1807483 Wrigley, C., Mosely, G., & Tomitsch, M. (2018). Design Thinking Education: A Comparison of Massive Open Online Courses. She Ji: The Journal of Design, Economics, and Innovation, 4(3), 275-292. https://doi.org/10.1016/j.sheji.2018.06.002. Yeung, M. M. Y., Yuen, J. W. M., Chen, J. M. T., & Lam, K. K. L. (2023). The efficacy of team-based learning in developing the generic capability of problem-solving ability and critical thinking skills in nursing education: A systematic review. Nurse Education Today, 105704. 10.1016/j.nedt.2022.105704 . | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 332 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 210 |