تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 325 |
تعداد مقالات | 3,160 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,904,022 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,736,759 |
مطالعه و بررسی چالشها، فرصتها و پیامدهای کرونا بر کارکردهای اصلی آموزش عالی (تجربیات کارگزاران و مدیران دانشگاهی و وزارتی) | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 9، دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 32، مهر 1402، صفحه 212-176 اصل مقاله (1.59 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2024.139786.1872 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم تیمورزادگان1؛ جمال سلیمی* 2؛ خلیل غلامی3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی توسعه آموزش عالی، دانشگاه کردستان، کردستان، سنندج، ایران | ||
2دانشیار، عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان، کردستان، سنندج، ایران. | ||
3دانشیار، گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان، کردستان، سنندج، ایران. | ||
چکیده | ||
در این پژوهش به مطالعه و بررسی چالش ها، فرصت ها و پیامدهای کرونا بر کارکردهای اصلی آموزش عالی با توجه به تجربیات کارگزاران و مدیران دانشگاهی و وزارتی و نیز صاحبنظران در حوزه آموزش عالی پرداخته شد. رویکرد پژوهش کیفی و روش آن پدیدارشناسی تفسیری بود. مشارکتکنندگان پژوهش شامل 38 نفر از کارگزاران و مدیران دانشگاهی و وزارتی و نیز صاحبنظران آموزش عالی در دانشگاه ها و نیز ستاد مرکزی وزارت علوم و تحقیقات بودند که بهصورت هدفمند انتخاب و فرآیند جمعآوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند جمع آوری شد و با استفاده از روش همسوسازی مورد اعتبار یابی قرار گرفت. تحلیل داده ها با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون در محیط نرمافزار MAXQDA انجام شد. نتایج پژوهش شامل سه مضمون چالشهای آموزش عالی در دوران کرونا (در حوزههای آموزش، پژوهش و مدیریت منابع انسانی و مالی)، فرصت های وقوع بحران کرونا برای نظام آموزش عالی (عدالت آموزشی، تحول ماهیتی، بازاندیشی انتقادی کارکردهای آموزش عالی، فرصتی دوباره برای مواجهه با واقعیت آموزش مجازی، فرصتی نوین برای پرداختن به سؤالات بنیادین و چالشهای مربوط به آنها) و پیامدهای کرونا بر کارکردهای اصلی نظام آموزش عالی ایران (پیامدهای سیاستگذاری در بخش اداری آموزش، پیامدهای حوزه پژوهش، پیامدهای انسانی- اجتماعی) شد. | ||
کلیدواژهها | ||
پاندمی کرونا؛ آموزش عالی؛ مدیریت و برنامهریزی اضطراری؛ تجربیات کارگزاران و مدیران دانشگاهی و وزارتی | ||
مراجع | ||
Akah, LU. (2022). ICT Deployment for Teaching in the COVID-19 Era: A Quantitative Assessment of Resource Availability and Challenges in Public Universities. Journal of Frontiers Education, 1(7), 1-10. Chabok, Fakhr A., Keyhan, J., Hasani, M., Sameri, M., & Feizi, A. (2023). “Evaluating the quality of higher education from the perspective of students: a case study of Urmia University of Medical Sciences”. Teaching Research, 11(1), 22-39. [in Persian]. Di Pietro, G., Biagi, F., Costa, P., Karpiński, Z., & Mazza, J. (2020). “The likely impact of COVID-19 on education: Reflections based on the existing literature and recent international datasets”. Publications Office of the European Union. Ebrahimi, A., & Zeinddiny Meymand, Z. (2022). Corona and the Birth of the Education System and Intelligent Curricula in Higher Education in the Third Millennium. Journal of Technology and Scholarship in Education, 2(1), 23-36. [in Persian]. Ebrahimzadeh, R. (2007). “Organizational strategy and its role in economic development. Political information magazine”. 303: 55-53. [in Persian]. Einkhah, F., & Salehiomran, E. (2020). higher vocational education during the Corona era: Challenges, Policies and Actions. Journal of Rahyaft, 30(4), 17-31. [in Persian]. Ghasabi, M. (2020). Challenges and opportunities of higher education in the Corona crisis. The third international conference of psychology, educational sciences, social sciences and humanities. [in Persian]. Habibi, N. (2017). Higher education policies and overeducation in Turkey. European Journal of Higher Education, 7(4), 440-449. [in Persian]. Hajizadeh, A, Azizi, G., & Keyhan, J. (2021). Analyzing the opportunities and challenges of e-learning in the Corona era: An approach to the development of e-learning in the post-Corona. Journal of Teaching Reasearch, 9(1), 174-204. [in Persian]. Hakami, Z., Khanagar, SB., Vishwanathaiah, S., Hakami, A., Bokhari, AM., & Jabali, AH. (2021). Alasmari D, Aldrees AM. Psychological impact of the coronavirus disease 2019 (COVID‐19) pandemic on dental Journal of Academic Medicine. 95(8), 1125-1126. Kaderanjad, K., Hosseinpour, S., & Hosni, R. (2023). Improving the quality of teaching-learning in schools with mobile teachers: a qualitative research based on grounded data theory. Teaching Research, 11(1), 210-186. [in Persian]. Mousavi, F., Heydranjad, M., & Sabet Zanganeh, S. (2021). Analytical review of research conducted on the challenges and opportunities of virtual education in the era of the Covid-19 crisis. The 18th annual conference with the title of Iranian identity, curriculum and education in the post-modern era. [in Persian]. Qiu, Y., García-Aracil, A., & Isusi-Fagoaga, R. (2023). Critical Issues and Trends in Innovation and Entrepreneurship Education in Higher Education in the Post-COVID-19 Era in China and Spain. Journal of Educational Sciences, 13(4), 407-422. Salimi, S., & Fardin, M.A. (2020). The Role of Corona Virus In Virtual Education, with an Emphasis on Opportunities and Challenges. Journal of Research in School and Virtual Learning, 8(2), 49-60. [in Persian] Sanz, I., Sáinz, J., & Capilla, A. (2020). “Effects of the coronavirus crisis on education”. Madrid: Organization of Ibero-American States for Education, Science and Culture (OEI). Yang, C. (2020). “Exploring the Possibilities of Online Learning Experiences. Unpublished doctoral dissertation, Teachers College: Columbia University”. Zhao, Y., & Watterston, J. (2021). The changes we need: education post-COVID19. Journal of Educational Change, 22, 3–12. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 290 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 160 |