تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 325 |
تعداد مقالات | 3,160 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,903,917 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,736,713 |
اثربخشی آموزش درسپژوهی بر صلاحیتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 32، مهر 1402، صفحه 16-1 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2023.62883 | ||
نویسندگان | ||
مهدی احمدی1؛ محمد آرمند* 2؛ قدسی احقر3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشکده ادبیات علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم تحقیقات، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان سمت (مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی)، تهران، ایران. | ||
3استادپژوهشگاه مطالعات، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزش و پرورش، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش درسپژوهی بر صلاحیتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی بود. روش: نوع پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون پیگیری با گروه گواه بود. با روش نمونهگیری در دســترس تعداد30 نفر انتخاب و به شــیوه تصادفیســازی در دو گروه مساوی 30 نفری جایگزین شدند گروه آزمایشی مداخله آموزش درس پژوهی به معلمان دوره ابتدایی و آزمودنیهای گروه کنترل تا پایان مرحله پیگیری مداخلهای دریافت نکردند. گردآوری دادهها با کمک پرسشنامه استاندارد صلاحیتهای حرفهای انجام شد. همچنین تحلیل دادههای پژوهش با از استفاده از تحلیل کوواریانس بین گروهی انجام شد. یافتهها: بعد از مقایسه دادههای بدست آمده در پیشآزمون و پسآزمون بین دو گروه آزمایش و کنترل و با انجام آزمون تحلیل کواریانس بین گروهی، نتایج نشان داد بین نمرات کل صلاحیتهای حرفهای معلمان گروه آزمایش و کنترل پس از اجرای دوره آموزشی درس پژوهی، نسبت به گروهی که آموزش درس پژوهی ندیدهاند تفاوت معناداری وجود داشته است بنابراین آموزش درس پژوهی، صلاحیت حرفهای معلمان آموزشدیده را در سطح معناداری افزایش داده است. همچنین نمره صلاحیت حرفهای در معلمانی که آموزش درس پژوهی را دریافت کردهاند، بهبود بیشتری پیدا کرده است. نتیجه: از آنجا که آموزش درس پژوهی بر صلاحیت حرفهای معلمان تأثیر دارد، توصیه میشود به آموزش درس پژوهی برای رشد و تقویت صلاحیت حرفهای معلمان توجه گردد. بنابراین برای بهبود کیفیت تدریس و یادگیری در مدارس ابتدایی، لازم است تا معلمان به شاخصهای صلاحیت حرفهای خود توجه کنند و با استفاده از درسپژوهی به مطالعه، تحلیل و بهبود برنامههای تدریس خود بپردازند. | ||
کلیدواژهها | ||
درس پژوهی؛ صلاحیتهای حرفهای معلمان؛ معلمان ابتدایی؛ مدارس ابتدایی؛ تدریس اثربخش؛ آموزش و پرورش | ||
مراجع | ||
Anggrella, D. P., Izzati, L. R., & Sudrajat, A. K. (2023). Improving the quality of learning through lesson plan preparation workshops for an independent learning model. Journal of Community Service and Empowerment, 4(1), 162-171. Bakhtiari, A., & Nik Mossadeghi, C. (2022). Teaching research or lesson research is a method of improving the culture of education and teaching. Tehran, Avayenoor. Bautista, R. G., & Baniqued, W. B. (2021). From Competition to Collaboration: Unraveling Teachers' Lesson Study Experiences. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(3), 921-929. Benedict, A. E., Williams, J., Brownell, M. T., Chapman, L., Sweers, A., & Sohn, H. (2023). Using lesson study to change teacher knowledge and practice: The role of knowledge sources in teacher change. Teaching and Teacher Education, 122, 103951. Cevikbas, M., König, J., & Rothland, M. (2023). Empirical research on teacher competence in mathematics lesson planning: Recent developments. ZDM–Mathematics Education, 1-13. Ebaeguin, M. (2015). Promoting Teacher Growth through Lesson Study: A Culturally Embedded Approach. Mathematics Education Research Group of Australasia. Fazilla, S., Bukit, N., & Sriadhi, S. Professional Competence of Prospective Elementary School Teachers in Designing Lesson Plans Integrating Project-Based Learning Models and TPACK. Mimbar Sekolah Dasar, 10(1), 226-239. Fitriati, F., Rosli, R., & Iksan, Z. H. (2023). Enhancing prospective mathematics teachers' lesson planning skills through lesson study within school university partnership program. Journal on Mathematics Education, 14(1), 69-84. Godfrey, D., Seleznyov, S., Anders, J., Wollaston, N., & Barrera-Pedemonte, F. (2019). A developmental evaluation approach to lesson study: exploring the impact of lesson study in London schools. Professional Development in Education, 45(2), 325-340. Guskey, T. R. (2009). Closing the knowledge gap on effective professional development. Educational horizons, 87(4), 224-233. Gutierez, S. B. (2021). Collaborative lesson planning as a positive ‘dissonance’to the teachers’ individual planning practices: characterizing the features through reflections-on-action. Teacher Development, 25(1), 37-52. Hammer, S., & Ufer, S. (2023). Professional competence of mathematics teachers in dealing with tasks in lesson planning. Teaching and Teacher Education, 132, 104246. Ibda, H., Syamsi, I., & Rukiyati, R. (2023). Professional elementary teachers in the digital era: A systematic. Int J Eval & Res Educ, 12(1), 459-467. Ilhami, A., Yusrianto, E., Lokollo, L., Fadilah, M., & Handrianto, C. (2023). Innovation of a model of field experience practice-based lesson study (THLS) to enhance pre-service science teacher research skills. Journal of Education Research and Evaluation, 7(1). Kager, K., Jurczok, A., Bolli, S., & Vock, M. (2022). “We were thinking too much like adults”: Examining the development of teachers’ critical and collaborative reflection in lesson study discussions. Teaching and Teacher Education, 113, 103683. Kager, K., Mynott, J. P., & Vock, M. (2023). A conceptual model for teachers’ continuous professional development through lesson study: Capturing inputs, processes, and outcomes. International Journal of Educational Research Open, 5, 100272. Kapici, H. O., & Akcay, H. (2023). Improving student teachers’ TPACK self-efficacy through lesson planning practice in the virtual platform. Educational Studies, 49(1), 76-98. Kihwele, J. E., & Mwamakula, E. N. (2023). "Factors Influencing the Implementation of the Lesson Study Approach in Pre-service Teacher Education in Tanzania". Kitada, Y. (2022). Teacher agency in the modification of Japanese lesson study in the United States. Educational Studies in Japan, 16, 45-57. Kor, L. K., Tan, S. F., & Lim, C. S. (2019). Capturing Changes and Differences in Teacher Reflection through Lesson Study: A Comparison of Two Culturally Diverse Malaysian Primary Schools. Theory and Practice of Lesson Study in Mathematics: An International Perspective, 369-391. Kurt, G., & Çakıroğlu, E. (2023). Prospective mathematics teachers’ Tpack development in graphical data displays: a microteaching lesson study. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 1-31. Li, J., Goei, S. L., & Van Joolingen, W. R. (2023). A case study of teacher learning in enacting maker pedagogy through lesson study. International Journal for Lesson & Learning Studies, 12(3), 240-256. Marlina, R., & Hamdani, H. (2023). Trend Topic in School-based Lesson Study for Learning Community in Transformational Program. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(7), 4956-4962. Mengistu, M. A., Worku, M. Y., & Melesse, T. (2023). Perceptions and practice of primary school English teachers in lesson study to improve their classroom practices. Cogent Education, 10(1), 2196906. Midgette, A. J., Ilten-Gee, R., Powers, D. W., Murata, A., & Nucci, L. (2018). Using lesson study in teacher professional development for domain-based moral education. Journal of Moral Education, 47(4), 498-518. Miller, E. C., Severance, S., & Krajcik, J. (2021). Motivating teaching, sustaining change in practice: Design principles for teacher learning in project-based learning contexts. Journal of Science Teacher Education, 32(7), 757-779. Paristiowati, M., Rahmawati, Y., Fitriani, E., Satrio, J. A., & Putri Hasibuan, N. A. (2022). Developing preservice chemistry teachers’ engagement with sustainability education through an online project-based learning summer course program. Sustainability, 14(3), 1783. Pham, K. T., Thi Do, L. H., Dinh, H. V. T., Nguyen, Q. A. T., Phan, Q. N., & Ha, X. V. (2023). Professional development of primary school teachers in Vietnamese educational reform context: an analysis from a sociocultural perspective. Education 3-13, 1-16. Saddhono, K., Sueca, I. N., Sentana, G. D. D., Santosa, W. H., & Rachman, R. S. (2020). The application of STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics)-based Learning in Elementary School Surakarta District. In Journal of Physics: Conference Series (. 1573, 1,012003). IOP Publishing. Sarkar Arani, M. (2018). Research teaching, A global idea for improving education and enriching learning, Tehran, Marat Institute of Learning Schools Seleznyov, S. (2018). Lesson study: an exploration of its translation beyond Japan. International Journal for Lesson and Learning Studies, 7(3), 217-229. Seleznyov, S., Goei, S. L., & Ehren, M. (2021). International policy borrowing and the case of Japanese Lesson Study: culture and its impact on implementation and adaptation. Professional Development in Education, 1-15. Shafii Sarvestani, M., Khalifa, H., & Azizi, R. (2016). Lifelong learning of teachers with the help of lesson research process, national conference of Iranian Philosophy and Education Association (philosophy and continuous learning) Shariat, H. (2020). "Designing and validating a lesson study model for the professional development of primary teachers in Qom province", (Doctoral thesis, Allameh Tabatabai University) Sheikh Al-Islami, N., Oladian, M., & Bakhtiari, A. (2021). Presenting the empowerment model of primary teachers based on lesson research approach (Tehran city case study). Development of Jundishapur education,(12),108-119 Shinno, Y., & Yanagimoto, T. (2023). Conditions and Constraints of Implementing a Mathematics Lesson Study-Based PD Program for Japanese Pre-Service Teachers. European Journal of Science and Mathematics Education, 11(2), 322-343. Vanblaere, B., & Devos, G. (2021). Learning in collaboration: Exploring processes and outcomes. In Concept and Design Developments in School Improvement Research: Longitudinal, Multilevel and Mixed Methods and Their Relevance for Educational Accountability (197-218). Cham: Springer International Publishing. Wang, A., Yu, S., Wang, M., & Chen, L. (2023). Effects of the visual analytics of peer feedback on teachers’ TPACK development in a lesson study. Interactive Learning Environments, 1-20. Zafarinejad, A. (2019). Lesson study, Tehran, Korosh Chap. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 492 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 428 |