تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 325 |
تعداد مقالات | 3,160 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,903,920 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,736,716 |
بررسی آمادگی معلمان در پذیرش پلتفرم شاد براساس مدل پذیرش مبتنی بر نگرانی در دوران همهگیری کرونا | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 32، مهر 1402، صفحه 83-61 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2023.139944.1887 | ||
نویسندگان | ||
الهام اکبری* 1؛ طاهره یزدی نژاد2؛ اسما یزدی2؛ رضوان نظری2 | ||
1استادیار تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت مدرس،تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت مدرس،تهران، ایران | ||
چکیده | ||
با ظهور کووید-19، تحولات قابل توجه در سیستمهای آموزشی جهانی رخ داد. در این شرایط معلمان نیازمند تطبیق سریع با این تغییرات در فرآیندهای آموزشی شدند. بررسی آمادگی و نیازهای آنها برای استفاده از پلتفرم شاد، جنبهای کلیدی برای بهبود آموزش در دوران پساکروناست. تحقیق حاضر با بررسی آمادگی 2,605 معلم برای بهرهگیری از این پلتفرم شاد بر مدل پذیرش مبتنی بر نگرانی انجام شد. معتبریت محتوای پرسشنامه تأیید شده و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج نشان میدهد که در مرحله آگاهی، نگرانی معلمان بالا بوده چراکه از دانش کافی در مورد این پلتفرم برخوردار نبودند و در طول این دوره علاقه داشتند که اطلاعات بیشتری در مورد این برنامه به دست آورند. در مرحله شخصی هم نگرانیهای شخصی معلمان نسبت به استفاده از پلتفرم "شاد" سطح متوسطی میباشد. در سطح مدیریتی، معلمان کمترین نگرانی را در مورد برنامهها و برنامهریزی نشان دادند. همچنین، آنها در سطح نتیجه نگران تأثیر تغییر در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بودند و در سطح همکاری و هماهنگی با همکاران نیز نگرانیهای معلمان جدی بوده است. در نهایت، معلمان نگران کشف مزایای برنامه و امکان جایگزینی آن بودند. تمامی نتایج با سطح اهمیت کمتر از 0.05 معنیدار بودند. بهصورت کلی این مطالعه نشان میدهد که برای موفقیت در پذیرش نوآوریهای آموزشی، باید به معلمان آموزش کافی داده شود و نگرانیهای آنها در نظر گرفته شود. تمرکز بر نیازها و نگرانیهای آنها میتواند مسیری برای تقویت آموزش با فناوری فراهم کند. | ||
کلیدواژهها | ||
پلتفرم شاد؛ یادگیری الکترونیکی؛ مدل CBAM؛ سطوح نگرانی؛ پذیرش نوآوری | ||
مراجع | ||
Abbasi, F., Hejazi, E., & Hakimzade, R. (2020). Lived experience of elementary school teachers about the opportunities and challenges of teaching in the educational network of students (SHAD): A phenomenological study. Research in Teaching, 8(3), 24-21. Ahmadi, Y., Sobhani, P., Housseinpanahi, N., & Felegari, F. (2023). Understanding the effective factors of virtual education in “Shad” system (students' educational network) on the performance of students in the Corona era. Journal of Transcendent Education, 3(2), 16-34. Akbari, E. (2016). The Role of online Social networks in Teaching and Learning a foreign Language: Effects on Learning Process and Outcome. Akbari, E. (2019). Foundations and Concepts of e-Learning (Iranian student book agency. academic jihad ed(. Akbari, E. (2021). Challenges and effectiveness of using the SHAD social network during COVID-19 according to teachers, parents and students. Electronic Journal of e-Learning, 19(4), pp296-304. Akbari, E., Naderi, A., Simons, R.-J., & Pilot, A. (2016). Student engagement and foreign language learning through online social networks. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, 1, 1-22. Amankwah, F., Sarfo, F. K., Aboagye, M. O., Konin, D., & Dzakpasu, R. K. (2022). Concerns of university teachers about the adoption of the Moodle learning management system in a Ghanaian University campus. Education Inquiry, 1-21. Barakhsanova, E. A., Prokopyev, M. S., Olesova, S. G., Olesov, N. P., Lukina, T. N., Sorochinskiy, M. A., & Tatarinov, F. F. (2020). Transdisciplinary approach to the learning process organization in the e-learning information environment of a college. International Transaction Journal of Engineering, Management, & Applied Sciences & Technologies, 11, (3). Gabby, S., Avargil, S., Herscovitz, O., & Dori, Y. J. (2017). The case of middle and high school chemistry teachers implementing technology: Using the concerns-based adoption model to assess change processes. Chemistry Education Research and Practice, 18(1), 214-232. George, A., Hall, G., & Stiegelbauer, S. (2006). Measuring implementation in schools: The Stages of Concern Questionnaire. Austin, TX: Southeast Educational Development Laboratory. Guide to teaching online courses (2006). Washington, DC: National Education Association. In. George, A. A., Hall, G. E., Stiegelbauer, S. M., & Litke, B. (2008). Stages of concern questionnaire. Austin, TX: Southwest Educational Development Laboratory. Georgiou, Y., & Ioannou, A. (2019). Investigating in-service teachers’ concerns about adopting technology-enhanced embodied learning. Paper presented at the Transforming Learning with Meaningful Technologies: 14th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2019, Delft, The Netherlands, 16–19, 14. Ghasemi, G., & Akbari, E. (2023). Characteristics of teachers and choice of teaching approach (face-to-face teaching, e-learning, blended learning) in the era of Covid-19. Teaching and learning research, -. doi:10.22070/tlr.2023.18287.1495 Gherheș, V., Stoian, C. E., Fărcașiu, M. A., & Stanici, M. (2021). E-learning vs. face-to-face learning: Analyzing students’ preferences and behaviors. Sustainability, 13(8), 4381. Hall, G. E. (1977). Measuring stages of concern about the innovation: A manual for the use of the SoC Questionnaire. Hall, G. E., & Hord, S. M. (1987). Change in schools: Facilitating the process: Suny Press. Hall, G. E., & Hord, S. M. (2006). Implementing change: Patterns, principles, and potholes: Pearson/Allyn and Bacon. Horsley, D. L., & Loucks-Horsley, S. (1998). CBAM Brings Order to the Tornado of Change. Journal of staff development, 19(4), 17-20. Kirkland, K., & Sutch, D. (2009). Overcoming the barriers to educational innovation: A literature review: Futurelab. Li, X., Marlor, L., Carroll, L., & Finelli, C. (2022). WIP: Faculty Adoption of Active Learning in Online Environments: An Application of the Concerns-Based Adoption Model. Paper presented at the 2022 ASEE Annual Conference & Exposition. Ling, T. Y., & Wah, L. L. (2017). Profil tahap keprihatinan guru terhadap inovasi Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) berdasarkan model Concern-Based Adoption Model (CBAM). JuKu: Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik, 3(3), 1-21. Lo, S., & Nasri, N. M. (2022). Science Teachers’ Level of Concern on Dual Language Programme (DLP) in Primary Schools in Sri Aman District. Magallanes, K., Chung, J. Y., & Lee, S. (2022). The Philippine Teachers Concerns on Educational Reform Using Concern Based Adoption Model. Paper presented at the Frontiers in Education. Mahdizadeh, H., Biemans, H., & Mulder, M. (2008). Determining factors of the use of e-learning environments by university teachers. Computers & education, 51(1), 142-154. Najafi, H. (2019). Comparing of the effect of blended and traditional teaching on learning. Research in Medical Education, 11(2), 54-63. Nasri, N. M. (2018). Teachers’ Concerns on the Implementation and Practices of i-THINK with Concern Based Adoption Model (CBAM). Creative Education, 9(14), 2183. Rezaei, K., & Salimi, J. (1401). "Investigation the level of acceptance of curriculum innovations among primary school teachers based on the concern-based acceptance model" (CBAM). Retrieved from https://research.uok.ac.ir/_Pages/Research.aspx?Id=64272 Rusmawaty, D., Hermagustiana, I., & Sunardi, S. (2023). An Exploration of EFL Teachers’ Perceptions and Experiences of E-Learning Implementation through the Concern-Based Adoption Model.
Salimy, S., Bahari, A., & Moody, B. (2021a). Analysis of Lived Experiences of Elementary School Teachers about Strengths and Weaknesses of Shad Education Network During the Covid pandemic 19. New Educational Approaches, 16(2), 81-98. Salimy, S., Bahari, A., & Moody, B. (2021b). Analysis of Lived Experiences of Elementary School Teachers about Strengths and Weaknesses of Shad Education Network During the Covid pandemic 19. Journal of New Educational Approaches, 16(2), 81-98. Saunders, R. (2012). Assessment of Professional Development for Teachers in the Vocational Education and Training Sector: An Examination of the Concerns Based Adoption Model. Australian Journal of Education. 56. doi:10.1177/000494411205600206 Seyed Jafari, A., & Seyed Jafari, R. (2023). Investigation the opportunities and challenges of e-learning in the era of Corona with an emphasis on virtual networks (SHAD) and the development approach of e-learning in post-Corona. Journal of New Advances in Behavioral Sciences, 8(56), 304-317. Shin, M., & Park, I. (2023). Investigation of K-12 Teachers’ Stages of Concern and Innovation Configuration About the Utilization of Edtech Based on CBAM. Journal of Educational Technology, 39(1), 275-314. Sultana, N. (2015). Application of Concerned based adoption model (CBAM) for launching the information technology based teacher education programme at AIOU. Asian Journal of Social Sciences & Humanities, 4(3), 153-166. Tingrui, Y., & Deng, M. Regular education teachers’ concerns on inclusive education in China from the perspective of concerns-based adoption model. International Journal of Inclusive Education., 23, 1-21. doi:10.1080/13603116.2018.1435741. Trapani, B., & Annunziato, A. (2019). Crossing the Bridge of Change: Measuring Instructional Change Using the Concerns Based Adoption Model. Journal for Leadership and Instruction, 18(1), 12-16. Tunks, J., & Weller, K. (2009). Changing practice, changing minds, from arithmetical to algebraic thinking: An application of the concerns-based adoption model (CBAM). Educational Studies in Mathematics, 72, 161-183. Vandenhouten, C., Gallagher-Lepak, S., Reilly, J., & Ralston-Berg, P. (2014). Collaboration in E-Learning: A Study Using the Flexible E-Learning Framework. Online Learning, 18(3), n3. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 257 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 200 |